مقدمه
در سالهای اخیر، ممکن است شما با یک سایت فروشگاهی یا خدماتی تماس گرفته باشید و اولین کسی که به شما پاسخ میدهد، یک ربات بوده باشد که این دقیقا همان چت بات ها هستند. امروزه نقش چتباتها در زندگی ما بسیار پررنگ شده است؛ بهطوریکه شاید گاهی متوجه ربات بودنشان نشده باشیم. اما چتبات دقیقاً چیست؟ چرا تا این حد در بین شرکتها محبوب شدهاند؟ در این مقاله قصد داریم انواع مختلف چتباتها، کاربردها و ویژگیهای آنها را بررسی کنیم.
فهرست مطالبی که خواهید خواند!
Toggleچت بات ها چیست؟
چت بات ها Chatbot یک برنامه ی نرم افزاری هوشمند هستند که به صورت خودکار با استفاده ازهوش مصنوعی با کاربران گفتگو واطلاعات مورد نیاز را در اختیار آن ها قرار می دهند. این ربات ها میتوانند از طریق پیام رسان ها، وب سایت ها ، اپلیکیشنهای موبایلی و یا تلفن پاسخگوی کاربران باشند.چت بات ها به گونه ای طراحی شده اند که می توانند مکالمه ای شبیه به انسان داشته باشند . این نرمافزار هوش مصنوعی، درخواستهای کاربر را تفسیر و پردازش کرده ودر هر زمان و هر مکانی سریعاً به آنها پاسخ میدهد، بدون اینکه نیاز به انسان داشته باشد.

معرفی انواع چت باتها
چتباتهای ساده یا اسکریپتی
این نوع از چت بات ها دارای قالب به خصوصی برای کار کردن هستند.شما نمی توانید ازشون هر سوالی که می خواهید بپرسید. آن ها فقط قادر به پاسخگویی سوالات از قبل طراحی شده هستند و از یک اسکریپت و جریان از پیش تعریف شده پیروی می کنند.این چت بات ها تنها در صورتی می توانند پاسخ دهند که سوالات در محدوده مشخصی باشد.
- پاسخ به سوالات پرتکرار
- پیشبینی وضعیت آبوهوا
- رزرو ساده

چتباتهای مبتنی بر هوش مصنوعی
این نوع چت بات ها از هوش مصنوعی استفاده می کنند.شما می توانید هر سوالی که دلتان می خواهد از آنها بپرسید و آنها با استفاده ازفناوری هایی مثل مثل یادگیری ماشین (ML) و پردازش زبان طبیعی (NLP) می توانند سوالات را تجزیه و تحلیل کنند و به شما پاسخ مناسب دهند.
- با گذر زمان عملکرد بهتری نسبت به گذشته دارند.
- توانایی تجزیه و تحلیل سوالات پیچیده.
- تحلیل رفتار کاربران و ارائه پیشنهادات شخصیسازیشده.
از این مدل چتباتها در مواردی مانند آموزش آنلاین، خدمات پزشکی، فروشگاهها و حتی دولتها استفاده میشود.


کاربردهای چتباتها در کسب و کارهای مختلف
کاربرد | توضیحات | نمونه کاربرد |
---|---|---|
پشتیبانی مشتریان | پاسخگویی ۲۴ ساعته بدون نیاز به نیروی انسانی | دیجیکالا: پاسخ به سوالات پرتکرار مشتریان و پیگیری وضعیت سفارشات |
ارائه خدمات مالی | انجام عملیات بانکی مانند استعلام مانده حساب یا پرداخت قبوض | بانک ملت: استعلام مانده حساب و پرداخت قبوض |
مشاوره در خرید | پیشنهاد محصول براساس نیازهای مشتری | فروشگاه بامیلو: پیشنهاد گوشیهای مختلف بر اساس درخواست مشتری |
رزرو وقت و خدمات | رزرو بلیت یا نوبت بدون نیاز به اپراتور | رزرو آنلاین هتل: رزرو هتل یا بلیت براساس تاریخ و مقصد |
راهنمایی استفاده از خدمات | آموزش نصب یا استفاده از نرمافزارها | نرمافزار هلو: راهنمایی در نصب و استفاده از نرمافزار |
مزایای استفاده از چت باتها
مزایا | توضیحات |
---|---|
پاسخگویی و پشتیبانی ۲۴ ساعته | چت باتها امکان پاسخگویی سریع و ۲۴ ساعته به مشتریان را فراهم میآورند، به طوری که کاربران میتوانند در هر زمانی از شبانهروز پاسخ خود را دریافت کنند. |
افزایش تعامل با مشتری | چت باتها از طریق وبسایت، اپلیکیشنهای موبایل، شبکههای اجتماعی و پیامرسانها با مشتریان ارتباط برقرار کرده و به آنها این امکان را میدهند که در هر زمان و مکانی خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند. |
صرفهجویی در هزینه و زمان | استفاده از چت باتها در کسب و کار باعث کاهش نیاز به نیروی انسانی میشود و میتواند حجم زیادی از سوالات کاربران را در کمترین زمان ممکن پاسخ دهد. |
پاسخگویی همزمان به چند کاربر | چت باتها قادرند به صورت همزمان به هزاران کاربر پاسخ دهند، در حالی که یک اپراتور تنها میتواند به یک مشتری در یک زمان پاسخ دهد. |
چالشها و محدودیتهای چتباتها
عموماً انسانها با لحنهای متفاوت، اصطلاحات عامیانه، جملات ناقص یا حتی حرف میزنند که چتباتها توانایی درک دقیق زبان انسان را ندارند. معمولاً بر اساس الگویی مشخص طراحی شدهاند و اگر کاربر جملهای خارج از چارچوب بگوید، خیلی زود دچار سردرگمی میشوند و پاسخ مرتبط نمیدهند.

چتباتها توانایی درک کامل احساسات انسانی را ندارند. به همین دلیل ممکن است در مواقعی که پاسخهای درست یا همدلانهای ندهند. چتباتهایی که مبتنی بر قواعد ساده هستند، نمیتوانند احساسات را تشخیص دهند و واکنش مناسبی هم نشان نمیدهند.

رباتها تنوع پایینی در پاسخ به سوالات دارند چرا که برای پاسخ به سوالات پرتکرار طراحی شدهاند. به همین دلیل، تکرار پاسخها سبب میشود مشکل کاربر حل نشود و منجر به نارضایتی شود.

زمانی که کاربر از چتبات میخواهد مسائل ساده را پاسخ دهد معمولاً عملکرد قابل قبولی دارند، ولی وقتی با درخواستهای پیچیده یا چندمرحلهای مواجه میشوند، توان تحلیل موقعیت را ندارند.

چتباتها معمولاً دادههای کاربران را جمعآوری یا مدیریت میکنند و باید نسبت به امنیت اطلاعات حساس باشند. حال اگر به درستی پیادهسازی نشوند، ممکن است دادههای حساس کاربران را در معرض خطر قرار دهند یا بدون رضایت کاربر، اطلاعات را ذخیره و پردازش کنند.


چرا چت باتها مهم هستند؟
امروزه استفاده از چت باتها اهمیت زیادی پیدا کرده است، چون نیاز کاربران را به سریع و ساده پاسخ میدهد. زمانی که مشتری وارد یک سایت یا اپلیکیشن میشود و میخواهد بدون معطلی پاسخ سوالش را بگیرد، چتبات این کار را در لحظه انجام میدهد، بدون اینکه نیاز به نیروی انسانی و در هر ساعتی از شبانهروز باشد.

نتیجهگیری
چتباتها امروزه به بخش جداییناپذیر کسبوکارها تبدیل شدهاند. این رباتها با ارائه پشتیبانی ۲۴ ساعته، مشاوره در خرید و کمک به رزرو خدمات، میتوانند تجربه مشتری را بهبود بخشند و به کسبوکارها کمک کنند تا به صورت خودکار و سریعتر به نیازهای مشتریان پاسخ دهند. برای دات وب، این تکنولوژی میتواند راهی برای ارتقای کیفیت خدمات و تعامل بیشتر با کاربران باشد، به طوری که هم به نفع کسبوکار و هم به نفع مشتریان خواهد بود.
سوالات متداول
چتباتها رباتهای هوشمندی هستند که میتوانند به صورت خودکار با شما گفتگو کنند و به سوالات شما پاسخ دهند. آنها از هوش مصنوعی استفاده میکنند و در بسیاری از سایتها برای پشتیبانی مشتریان یا راهنمایی استفاده میشوند.
چتباتها میتوانند بسیاری از وظایف ساده را انجام دهند و به شما کمک کنند تا سریعتر به جواب برسید. اما در مواقع پیچیده یا نیاز به احساسات انسانی، هنوز انسانها جایگاه ویژهای دارند که رباتها نمیتوانند آن را پر کنند.
برای اضافه کردن چتبات به سایتتان، شما باید از سرویسهای چتبات مانند ManyChat یا Dialogflow استفاده کنید. این سرویسها کدهای لازم را به شما میدهند و شما فقط کافیست آنها را در سایت خود قرار دهید.